Har du gått vår

Grundutbildning i ACT

Här hittar du arbetsmaterial och fördjupande texter till vår utbildning i Acceptance and Commitment Therapy.

Denna utbildning är tänkt att ge en grundläggande kunskaper och färdigheter i ACT. Utbildningen täcker både den teoretiska grunden för ACT, inklusive inlärningsteori och Relational Frame Theory (RFT), samt ger deltagarna möjlighet att praktiskt tillämpa olika tekniker genom upplevelsebaserade övningar och rollspel.

Kursen kombinerar teori och praktik för att ge verktyg som syftar till att öka patienters psykologiska flexibilitet – förmågan att vara närvarande, öppen och engagerad trots utmaningar. Efter avslutad utbildning förväntas deltagarna ha tillräcklig kunskap för att på egen hand kunna börja använda ACT i sitt behandlingsarbete.

Målgruppen är personer som arbetar med samtal som arbetsredskap, exempelvis terapeuter och annan vårdpersonal.

Utbildningens innehåll

Vad är ACT?

  • Vad kännetecknar ACT?
  • Vad är bakgrunden till ACT
  • Vad innebär en transdiagnostisk behandling?
  • Varför kan det vara bättre att bygga färdigheter än att bota fel?
  • Vad innebär en humanistisk hälsosyn?
  • Vad är funktionell kontextualism?
  • Vad är kreativ hopplöshet?
  • Vad är psykologisk flexibilitet?
  • Vilka sex grundprocesser består psykologisk flexibilitet av?
  • Vad är hexaflexen och hur kan vi använda denna modell i vårt behandlingsarbete?
  • Vad innebär psykologisk inflexibilitet?
  • Hur kan man öka en persons psykologiska flexibilitet (garnnystan-metaforen)?
  • Vad är trepelarmodellen i ACT?

Teorier bakom ACT

  • Vad är klassisk och operant betingning (samt Mowrers tvåfaktormodell)?
  • Hur gör vi en funktionell analys i ACT?
  • Vad är upplevelsemässigt undvikande?
  • Vad är skillnaden mellan rent och smutsigt lidande?
  • Vad innebär det att tänka “funktionellt” i en terapi?
  • Hur fungerar terapi utifrån ett ACT perspektiv?
  • Vad är Relational Frame Theory
  • Hur kan vårt språk skapa problem?
  • Hur kan språket hjälpa oss lösa problem i vår yttre värld?
  • Hur kan språket skapa problem i vår inre värld?
  • Vad innebär detta för oss i vårt terapiarbete?

Acceptans

  • Varför är acceptans viktigt?
  • Sinnesrobönen och metaforen om “oväder”
  • Hur fungerar känslor?
  • Vad är ångestkurvan?
  • Övning: Acceptera genom handling, Acceptera att du inte kan acceptera m.fl.

Kognitiv defusion

  • Hur fungerar våra tankar?
  • Vad är Relational Frame Theory (RFT) och varför är RFT viktigt när vi arbetar med
    ACT?
  • Övningar för kognitiv defusion: att inte tänka på en rosa elefant, jag har en tanke
    m.fl.

Medveten närvaro

  • Varför är medveten närvaro en viktig del av ACT?
  • Hur kan vi arbeta med medveten närvaro (både i form av övningar med också
    direkt med patienten i rummet)?
  • Övningar i medveten närvaro: lövet, bjud in obehag, 3-3-3 m.fl.

Jag-som-kontext

  • Vad är jag-som-kontext och när kan vi använda denna process?
  • Några övningar för Jag-som-kontext: Lövet, “Fyra i rummet”, Ficklampsmetaforen
    mm.

Värderingar

  • Varför är värderingar viktigt i ACT och när kan vi använda oss av värderingar?
  • Vad är skillnaden mellan mål och värderingar?
  • Vad är problemet med mål?
  • Värderingsövning: 100-kronorsövningen, 90-åringen mfl.

Ändamålsenligt handlande

  • Vad är ändamålsenligt handlande och varför är det viktigt?
  • Hur kan man praktiskt gå från värderingar till mål och delmål.
  • Övning: Bulls eye, Känsla som signal för handling, Mirakelfrågan m.fl.

Fallkonceptualisering

  • Hur gör man en fallkonceptualisering?
  • Behandlingskonceptualisering utifrån deltagarnas exempel
    Hur kan man använda ACT processer i samtal?
  • Övning: “Dörröppnare” för olika processer
  • Övning: Hexaflexdansen